kajian adat resam melayu

Tugasan baru. Kajian adat resam Melayu sama ada bertentangan atau seiring dengan Islam. Kadang-kadang terpikir gak npe lah leh dapat tajuk ni. Ye la...memandangkan saya dah alang-alang kaji tentang adat ni tentulah sedikit sebanyak akan memberi kesan dalam kehidupan seharian saya. Setakat ni dalam pemerhatian saya kebanyakkannya bertentangan dgn Islam. Contohnay cam adat bersanding tu. Hai....banyak kali mengeluh au... Sebagai Islam bila kita dah tahu sesuatu hukum atau perbuatan yang bertentangan dgn agama, lau kita buat juga maka berdosalah dia serta orang yang terlibat dalam hal tu.
Nak dijadikan cerita dalam adat yang berkaitan nikah kahwin yang banyak bertentangan Islam kalau saya buat juga berdosalah saya. Saya kenalah berhati-hati dan sentiasa beringat lepas ni......


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?