Salam Ukhwah

"Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain." (Hadis riwayat Al-Qudhi) Semoga perkongsian bermanfaat. InsyaAllah....

Tags

Cerita (7) Cinta (4) Diari Rasa (37) Doa (16) emosi (18) Hadis (10) Hukum (8) ilmu (34) Kata Hikmah (9) Kesihatan (10) Lagu/Nasyid (4) Lawak (2) Nasihat (48) Pendapat (12) Perkahwinan (3) Petua (11) Puisi (3) resepi (9) Solat (4) Universiti (12) Wanita (11) ZIKIR (1)

Sabar itu Indah

"Hiasilah diri dengan sifat sabar, sesungguhnya sabar itu akhlaq orang-orang yang mulia."

 Sentiasalah sabar dalam menghadapi sesuatu rintangan hidup, hadapi segala kesulitan dengan berlapang dada, tidak mudah menyerah, serta penuh dengan kepercayaan diri. Jika kita tidak bersabar apa lagi yang boleh kita lakukan? Adakah ada penyelesaian lain selain bersabar, dan apakah ada senjata lain untuk kita hadapi persoalan hidup?

Terdapat sebuah kisah di zaman para sahabat, ketika beberapa orang sahabat menziarahi Abu Bakar Radhiyallahu 'anhu sedang terbaring sakit, para sahbat berkata kepadanya: "Apakah perlu kami panggilkan seorang tabib untuk mengubatimu?" Jawab Abu Bakar Radhiyallahu 'anhu: "Seorang tabib telah memeriksaku!" Para sahabat bertanya: "Apakah yang dikata olehnya?" Jawab Abu Bakar Radhiyallahu 'anhu: "Innii fa'aalun limaa uriid" (Sesungguhnya aku boleh melakukan apa sahaja yang aku mahu).

Bersabarlah!!! Akan tetapi, ketahuilah bahawa anda tidak akan dapat bersabar kecuali dengan pertolongan dan taufiq dari Allah. Kita haruslah sabar dengan penuh keyakinan akan datangnya pertolongan dari Allah. Itulah sebaik-baiknya tempat untuk anda kembali, untuk anda mengharapkan pahala dan terhapusnya dosa.

" Sesungguhnya pertolongan akan datang setelah kesabaran, kelapangan akan datang setelah kesusahan, dan kemudahan akan datang setelah kesulitan" 

Sabarlah.....sabarlah...sabarlah....
anggablah segala rintangan yang mendatang bagaikan air jernih dingin yang menitisi kepela kita, kebenaran akan terpahat teguh dalam diri kita, maka terpancarlah sinar cahaya seiring dengan mentari kemenangan, keceriaan dan pertolongan serta kebahagian....InsyaAllah....



p/s: Ya Allah,,,sabarkanlah aku untuk sebuah penantian ini...~_~ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Yang Setia