Cara Memilih Sahabat

Nasihat ini boleh diikuti dalam membina persahabatan sebagaimana pesanan Al-Qamah yang merupakan sahabat Rasulullah saw kepada anaknya.


  1.  Pilihlah Sahabat yang suka melindungi sahabatnya. Dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupkan keperluan.
  2. Pilihlah Sahabat yang apabila engkau menghulurkan untuk memberikan jasa baik atau bantumu, dia suka menerima denga rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghintungnya (menyebut-nyebut dan mengingati).
  3. Pilihlah Sahabat yang apabila engkau minta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi dengan senang hati. Jikalau engkau diam, dia menyapamu terlebih dahulu dan jika ada sesuatu kesukaran atau kesedihan yang menimpamu, dia suka membantu meringankanmu dan menghiburkanmu.
  4. Pilihlah Sahabat yng apabila engkau berkata, dia suka membenarkan ucapanmu dan bukan mempercayainya saja, jikalau engkau mengemukakan persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika berselisih denganmu, dia suka mengalah demi kepentinganmu.

p/s: Semoga kusentisa di kelilingi oleh sahabat2 yg baik dan 
 membimbingku ke jalan Allah

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?