Kisah Sihir Malaikat Harut dan Marut

Bilakah bermulanya sihir? Tidak ada manusia yang mengetahui bilakah secara pasti bermulanya sihir. Sebahgian kitab menyebutkan bahawa sihir bermula sejak malaikat harut dan marut mengajarkan sihir pada manusia. Ada juga mengatakan sejak Nabi Sulaiman a.s dan ada pula yang mangatakan sejak Nabi Saleh a.s dan sebagainya. Hanya Allah sahaja yang mengetahui.

Sebenarnya pekerja tukang sihir dibantu oleh jin yang memang menyesatkan manusia. Nyatanya juga, semua pekerja sihir tidak akan terjadi tanpa izin Allah juga. Untuk mengetahuan sebenarnya tentang sihir kepada manuisa, Allah swt mengutuskan dua malaikat Harun dan Marut di negeri Babiil. Kedua malaikat ini mendedahkan dan mengajarkan kepada manusia teori ilmu sihir.

Apakah gunanya manusia diajar ilmu sihir?
  • Untuk menentang keburukan-keburukan yang dilakukan oleh tukang-tukang sihir yang menjadi kawan jin dan mendakwa dirinya Nabi.
  • Untuk memberi penerangan kepada manusia perbezaan antara mukjizat dan ilmu sihir. Sihir dapat dipelajari dan boleh digunakan pada bila-bila masa yang dikehendaki oleh tukang sihir. Tetapi mukjizat tidak dapat dipelajari dan tidak boleh dijadikan bahan tontonan sihir.
  • Untuk memberi penerangan pada manuisai bahawa sebenarnya sihir tidak dapat memudaratkan manusia kecuali dengan izin Allah swt.
Dengan tujuan itu Harut dan Marut diutuskan untuk memperkenalkan ilmu sihir kepada manusia. Maka sebelum memulakan tugasnya mengajar ilmu sihir, kedua malaikat itu telah mengatakan kepada manusia, "Sesungguhnya kami hanyalah cubaan bagimu, sebab itu janganlah kamu kafir." Maksudnya sesiapa yang mempelajari ilmu sihir untuk mencapai keinginan dan kehendaknya ataupun menyakiti seseorang, maka dia telah menjadi kafir.

Malangnya sebahagian dari murid-murid yang diajar oleh malaikat Ahrut dan Marut tidak mengikut arahan mereka, sebaliknya mereka mempergunakan ilmu sihir itu untuk menceraikan pasangan suami isteri dan lain-lain lagi.

Firman Allah swt yang bermaksud:
"Dan mereka mempelajari sesuatu yang memberi mudarat dan tidak memberi manfaat. Demi sesungguhnya mereka telah menyakini bahawa siapa yang menukar (kita Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat dan amat jahatlah perbuatan mereka dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual diri dengan sihir, sekiranya mereka mengetahui." (Surah Al-Baqarah: 102)

p/s: Ilmu sihir itu adalah satu fitnah yang menjerumuskan manusia kepada kekafiran....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?