Nenek yang Misteri

Saya ada seorang nenek, yang saya panggil wan acik. Wan acik ni isteri baru atok. Uiish, apa kata orang brutel... Sempoi gayanya.. Seronok gurau senda dengannya. Manis orangnya. Suka tersenyum dan ramah. Sebab itulah kami senang dengan wan acik ni. Badannya masih tetap tegab dan sihat walaupun usia dah lanjut. Banyak pengalamannya, orang tua, biasalah ya, mereka lebih dulu makan garam. Jadi tahulah rasa masinnya garam tu macam mana. Timbul minat nak belajar sikit ilmu nak hidup ni, pertua-pertualah... Namun, wan tinggalkan persoalan untuk saya untuk saya berfikir...

Ceritanya mula macam ni. Ni masa pulang ke kampung sempena hari raya Aidil Adha. Lepas makan malam saya duduklah dekat tangga di dapur tu. Mama, wan dan adik-adik saya saja yang ada dekat dapur tu. Borak-borak, gelak-gelak, tiba-tiba saya mencelah. "Wan, kalau ada apa-apa pertua,makan ulam-ulaman ke, pertua awet muda ke, bagitahulah una....manalah tahu boleh diamalkan ke...hihihi.." Sambil tertawa bertanya.

Dengan senyuman dan tawa yang bersahaja wan tunjukkan jari. Jari telunjuk. Saya jadi pelik. Saya pun tekalah.Bukan, ha..salah..eh, tak juga. Dah tu apanya. Tunggu juga apa yang wan nak cakap. Aik, senyap...senyum pula yang lebih. Lepas tu dibengkokkan pula jarinya tadi tu. Apa yang nak sampaikan ni...??? Mama dan adik-adik pun teka. Wan angguk, gelak. Angguk-angguk, geleng-geleng...dah macam lagu pula ya....huhuhu..

Saya ditinggalkan penuh persoalan. Fikir sendiri jawapannya. Ikut ni, ingat ni. InsyaAllah selamat dunia akhirat. Itu pesan wan...


Sebelum balik. Dalam kereka kami melambai atok wan dan semua saudara mara. Sekali lagi wan ingatkan saya dengan simbol-simbolnya. Masing-masing pelik. Hanya saya saja yang faham. Tapi ada tambahan pula...Lima jari ditunjukkan. Ermm....


Kini saya dah jumpa jawapannya. Satu jari. Yakin Allah yang Esa. Berserah diri kepada Allah. Hanya Allah Yang Maha Berkuasa. Jadi kalau nak keluar rumah ke apa, kita bertawakal dan yakinilah bahawa kita sentiasa dalam jagaan Allah.

Jari yang bengkok dan diputar-putarkan. Ingat ada malaikat yang menjaga dan mencatat segala amal kita. Buruk baik, semua siap. Jangan sesekali lepa. Jadi kalau nak buat jahat tu, ingatlah semuanya dicatat. Nak timbang kita berat belah syurga ke, belah neraka...Fikir-fikirlah sendiri.

Jari yang lima tu pula. Ha, rukun Islam!!!!!!....
Mengucap dua kalimah syahadah, menunaikan solat lima waktu, berpuasa di bulan ramadhan, membayar zakat, mengerjakan ibadah haji jika mampu.

Sama-samalah kita berpesan-pesan ya....


p/s: Ya wan...una ingat pertua ni.....(^_^) 

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?