Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?

Mesti anda suka bergelak sakan...
Percaya atau tidak dengan menggeletek boleh menyebabkan kematian..???
Persoalan di situ...

Suka pula tengok monyet ni gelak geletek
geletek kaki sendiri
Cuba anda geletek kawan anda, pasti dia akan tergelak-gelak. Ketawa kegelian. Tapi jangan buat lama-lama. Kesian pula dia.
Tahukah anda bahawa terdapatnya hukuman kelakar? Hukumannya ialah geletek.
Tapi awas!!! Geletek adalah hukuman kelakar yang menyebabkan si mangsa ketawa hingga terkencing-kencing, kejang urat-urat perut, dan terkentut ini akhirnya bertukar kepada menyakitkan pula. Tapi geletek bukan main-main, seminit dua sebaliknya berjam-jam. Boleh gila, boleh pengsan, boleh mati, boleh apa lagi. Ngerinya. Bahaya tu..

Sebenarnya saya tak suka gelak sangat, kalau gelak pun hanya sekadarnya sahaja. Sebab bila dah gelak mesti susah nak berhenti punya. Saya pernah terdengar orang tua-tua cakap "jangan gelak lebih-lebih, nanti putus urat gelak, tak gelak-gelak kau!! Baru kau tahu." Uishh, takut. Memanglah gelak tu seronok, boleh hilangkan tekanan. Erhmm...hahaha..Teringat satu peristiwa di mana saya dan sekumpulan kawan perempuan tiba-tiba kena tegur oleh seorang pak cik ni disebabkan ada di antara kami yang gelak mengekek-ngekek, kuat pula tu. Segan dan terkedu. Nak tahu apa pak cik tu cakap. Hihihi... "Ha, kau gelak, kau gelak, kau gelak macam tu lagi, tak kahwin kau nanti!!!" Tu yang terkedu tu. Saya nak kahwin pak cik, mana boleh tak kahwin. Macam satu batu besar yang menghempap jatuh atas kepala ni bila dengar teguran pak cik tu. Jadi lepas ni sopan-sopan gelak, baru orang berkenan.
....Gelak dan bergurau tu berpada-padalah ya...
p/s: Ni tengok cerita lawak lah tadi ni...

Ulasan

  1. so,,bergurau berpada-pada =)

    BalasPadam
  2. hahaha... gelak pun gelak juga an....

    BalasPadam
  3. memang betul la.... pernah juga terfikir kenapa semua org di dunia ni sejak zaman terdahulu sehingga kini ' sensitif ' geli..... asalkan ' kena ' aje, terus ketawa dan ketawa.... berbagai jenis org pelbagai deria dan bahagian badan sensitif jika kena ' geletek ' terutamanya ketiak, pinggang dan tapak kaki.... sudah pernah cuba menahan ketawa, tp tetap terus ketawa, tp jangan dibuat main-main sbb boleh membunuh dan silap hari bulan boleh jadi ' gila ' sbb sel-sel otak terkena renjatan terlampau akibat perbuatan ni,....so,,, awas ye jangan bergurau begitu sbb pernah dgr kes ada org mati kekajangan akibat ' geli ' dan ketawa X berhenti-henti, Tuhan ciptakan semua deria tu ada tujuan dan kebaikan tertentu, so,,,fikir-fikirkanlah :)

    BalasPadam
  4. hi, 2 minggu lepas, saya dan anak saya bermain geletek, saya geletek dia kat kaki, perut, leher, memang dia geli sangat ketawa terbahak bahak sehingga nak nangis.

    Lepas tu di giliran dia geletek ayah dia di kaki, daddy nya tak ketawa.. sebb lembut sangat..
    ayah dia tu saya la. so dia tanya saya, daddy, kenapa tidak ketawa?
    saya jawab, sebab daddy tahan guna otak.

    dan sekarang, apa bila saya geletek dia di bahagian yang dia paling geli pun dia tak geli langsung. langsung tidak ada kesan.. saya tanya dia, Nia, kenapa tidak geli lagi?
    dia jawab, nia tahan guna otak.. haha.. persoalannya, bagaimana mungkin dia tahan geli guna otak dia? sbb saya cuma main main saja hari tu tahan geli guna otak.. haha.. boleh kawan tolong rumus kan? adakah bermakna anak saya memang mampu berbuat demikian? terima kasih

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH