Bulatkan hati

Assalamualaikum .....
Setiap manusia mempunyai kehendaknya yang tersendiri. Setiap kehendak andai tidak dituruti serasa bagaikan hidup tidak kena, bahkan tidak lengkap. Namun dalam memenuhi kehendakkan itu kadang kala kita merasakan kita gagal untuk menurutinya agar ia menjadi tersangatlah sempurna. Hanya mempersoal diri, tetapi tidak mencari jawapan di atas kemusyikilan, kecacatan pekerjaan itu, kesilapan diri dan sebagainya.

Bukan hendak mengkritik manusia sekililing namun pengisian kali ini adalah mengenai diri. Mencari jawapan mengapa segala yang dilakukan kosong, malah semakin banyak kerumitan. Memang... Jika dikaji semula, semua ini bukanlah sesuatu yang harus dipeningkan otak memikir. Pasti terdapat kesilapan yang harus diperbetulkan.

Setelah meneliti, baru sedar... Segala pekerjaan yang dilakukan yang sepatutnya serius tetapi dibuat sambil lewa... Maka hasilnya tidaklah sebagus mana.

Justeru itu, langkah yang patut diambil adalah menetapkan hati. Kegagalan seseorang itu sering berpunca dari hatinya yang tidak bulat. Mengapa hati tidak bulat? Kerana rasa berbelah bahagi dan tidak yakin. Akibatnya pekerjaan itu hanya dilakukan dengan separuh hati. Orang seperti ini takut kepada kegagalan. Kegagalan sebenarnyalah yang membawa kita ke arah kejayaan. Meraka yang berada di atas hari ini adalah mereka yang gagal pada awalnya. 

Pedoman Al-Quran:
"Apabila kamu berazam atau berbulat hati, bertawakallah kepadaa Allah."( Surah Al-Imran: 159)
Bertawakal bereti menyerah diri dan segala urusan kita dunia akhirat kepada Allah swt. Tetapi, syaratnya kita haruslah melakukan semua pekerjaan itu dengan bersungguh-sungguh dan dilaksanakan sebaik mungkin.  Orang yang bertawakal ini adalah orang yang sentiasa bersandar diri pada Allah sebagai seorang yang sentiasa memperbaiki diri dan bersikap inovatif, kreatif, produktif serta aktif.

Demikianlah orang yang memiliki sumber tenaga yang luar biasa bagi mengharungi kehidupanya dengan berasa sangat yakin pada Allah. Tanamlah tekad hati yang membulat agar tidak mudah mengalah dalam setiap perkara. InsyaAllah kejayaan milik kita dengan redha Allah swt. 

  p/s: Kekuasaan, kudrat dan kebaikan yang kumiliki ini
bukanlah milikku. Tidak layak dan malu untuk kuakuinya
 kerna semua itu milik -Mu Ya Allah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?