Dalam kerugian

 
Terlalu banyak yang belum ku tahu ,
Aku masih mentah dalam menilai,
Aku masih terkaji-kaji tentang nilai kehidupan,
Aku masih terkapai-kapai mencari haluan,
Aku perlukan penjelasan terhadap semua ini. 
 
Aku tahu, Al-Quran jawapan segala persoalan,
Kitab Ilmu Allah tiada yang dapat tandingi,
Tersurat segala ilmu alam dan ghaib,
Segalanya telah dibekalkan,
Kaji dan amalkanlah....
 
Namun Ya Allah,
Bagaimana bisa aku,
Aku tidak tahu membacanya,
Aku tidak kenal huruf,
Apatah lagi bait-bait ayatnya,
Hanya dibiarkan Ia berhabuk,
Menjadi tugu di atas almari,
Malah tidak dilihat dengan ekor mata sekalipun,
Apatah lagi menyentuhnya... 
 
Hinanya diri ini...
Akulah manusia rugi....
Ampunilah aku Ya Allah...
Kerna tidak mempedulikannya selama ini... 
Aku alpa...
Aku buta hati...
Terlambatkah aku?
Aku takut,
Aku bimbang helaiannya kosong,
Segalanya telah terlambat,
Kiamat yang Engkau telah janjikan
di akhir zaman.... 
 
Berilah aku peluang Ya Allah,
Aku malu Ya Allah..
Malu kepada Kau Ya Allah...
Beri aku peluang mempelajarinya....
Tunjukkanlah aku jalan...
 
p/s: Sesungguhnya manusia hidup 
dalam kelalaian.

 
 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?