Salam Ukhwah

"Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain." (Hadis riwayat Al-Qudhi) Semoga perkongsian bermanfaat. InsyaAllah....

Tags

Cerita (7) Cinta (4) Diari Rasa (37) Doa (16) emosi (18) Hadis (10) Hukum (8) ilmu (34) Kata Hikmah (9) Kesihatan (10) Lagu/Nasyid (4) Lawak (2) Nasihat (48) Pendapat (12) Perkahwinan (3) Petua (11) Puisi (3) resepi (9) Solat (4) Universiti (12) Wanita (11) ZIKIR (1)

Apabila Seorang Pelaut Jatuh Cinta

Apabila seorang pelaut jatuh cinta,
Maknanya pasangan pelaut itu mesti seorang yang luar biasa.
Apabila seorang pelaut itu memilih pasangan,
Maknanya pasangan pelaut itu seorang yang tabah dan setia.
Apabila seorang pelaut itu ingin berkahwin,
Maknanya pasangan pelaut itu tahu apa yang bakal dihadapinya.
Ini kerana,
Apabila pelaut itu sudah belayar,
Pasangannya akan di tinggalkan di daratan.
Menjalani kehidupan tanpa suami atau isteri.
Membesarkan anak seorang diri.
Memikul tanggungjawab seorang diri.
Oleh itu,
jika pasangan anda seorang pelaut,
Dirinya mngambil keputusan untuk berpisah dengan anda,
Itu tandanya,
Dia menyayangi diri anda lebih dari pengetahuan anda.
Dia tidak mahu anda bersedih menunggu kepulangannya.
Dia tidak mahu anda menjalani kehidupan tanpanya.
Dia tidak mahu anda membesarkan anak seorang diri.
Dia tidak mahu anda menyelesaikan masalah tanpa dirinya.
Ramai orang tahu pelaut sememangnya akan meninggalkan keluarga, anak, isteri, orang tersayang mahupun teman wanita dalam tempoh yang agak lama. Bukan mereka mahu itu terjadi.tapi iulah yang harus pelaut dan orang yg hampir dengan mereka terima.
Berbalik kepada cinta sang pelaut, siapkah yang layak untuk cinta sang pelaut ini?
Apa yang boleh saya katakan orang yang paling layak menerima cinta pelaut haruslah seorang yang sangat-sangat istimewa dan luar biasa.

Kenapa?
·     Bila bercinta pasangan harus mempunyai tahap kesabaran yg tinggi, mempunyi tahap kepercayaan yang tinggi dan harus sentiasa berdoa agar pasangan mereka (pelaut) berada dalam keadaan sihat dan sejahtera serta selamat dalam pelayaran. Dimana mereka semasa sang perempuan memerlukan tempat untuk bermanja? Disinilah terujinya kesabaran hati sang kekasih untuk menerima kekasihnya bergelar pelaut.
·     Bila berumah tangga sememangnya ditahap ini terbuktinya keistimewaan dan luar biasanya pasangan pelaut, semasa pelaut dalam pelayaran maka semua tanggungjawab harus dipikul sendiri oleh isteri. Kekuatan tanpa seorang suami disisi menjalani kehidupan sangat mencabar. Dialah isteri dan dialah suami.

·     Tanpa suami dalam membesarkan anak-anak dan menyelesaikan masaalah tanpa seorang suami disisi adalah tugas yang tak mampu ditanggung oleh sebarangan isteri. Sesungguhnya pelaut pergi meninggalkan pasangannya itu adalah tandanya pelaut sayangkan isterinya dan anaknya kerana mereka sanggup bergelut dengan ombak yang besar demi memberikan nafkah yang halal kepada anak dan isteri mereka, maka hargailah mereka. Jika seseorang sanggup menerima pelaut sebagai pasanganya, maka percayalah CINTA DENGAN SEORANG PELAUT AMAT TINGGI NILAINYA.
Kepada Pelaut Malaysia terutamanya marilah kita selami sejenak hati dan perasaan pasangan kita,bagaimana dia menempuh hidup tanpa kita disisi, maka hargailah pasangan kita kerana dia yang lebih banyak berkorban untuk kita.


Huhuhu.... InsyaAllah satu hari nanti kau akan jadi salah seorang dari mereka. Isteri pelaut. Bersediakah kau?  (",) Walaupun masih belum bergelar isteri pelaut, namun entry ini sedikit sebanyak memberi kekuatan untuk berada dalam situasi ini. InsyaAllah sedikit masa lagi si dia akan sekali lagi melambaikan tangannya meninggalkan bumi Malaysia, beredah samudera. Semoga Si Dia saya itu sentiasa dalam jagaan Allah. Amin.. 

Sumber: Pelaut Malaysia 

p/s: Hanya Allah sahaja yang tahu apa jua yang kita fikirkan dan alami. Tabah dan sabar menanti....Masih banyak perkara yang belum selesai. Ada tuntutan yang lebih utama yang perlu didahulukan.

3 ulasan:

  1. saya isteri pelaut sangat tersentuh dengan coretan ini.. terima kasih atas kongsian.. =)

    BalasPadam
  2. saya sedang merasai nya skrg... :)

    BalasPadam
  3. insyaALLAH, xlm lg sy pun brgelar isteri pelaut..trima kasih sudi brkongsi..sayu..

    BalasPadam

Rakan Yang Setia