Pilih, Syurga atau Neraka???



Rasulullah saw bersabda: "Ketika Allah mencipta syurga dan neraka, Dia mengutuskan Jibril untuk melihat ke syurga, Allah berfirman: 'Lihat ke syurga dan lihat apa saja yang telah sediakan untuk para calon penghuninya!' Maka Jibril pun mendatangi syurga, kemudian melihat melihat syurga dan kepada apa yang Allah telah sediakan untuk para calon penghuninya. Kemudian Jibril kembali kepada Allah dan berkata: 'Demi keperkasaanMu, tidak ada seorang pun akan mendengar tentang syurga kecuali dia pasti ingin memasukinya.'
Lalu Allah memerintahkan agar syurga dikelilingi oleh hal-hal yang dibenci, kemudian Allah berfirman kepada Jibril: 'Kembalilah ke syurga dan lihatlah serta pula apa yang Aku telah sediakan bagi calon penghuninya.' Maka Jibril pun kembali ke syurga, ketika itu syurga telah dikelilingi oleh perkara-perkara yang tidak disukai. 
Kemudian dia kembali kepada Allah dan berkata: 'Demi keperkasaanMu, sesungguhnya aku takut kalau tidak ada seorang pun yang mahu memasukinya.' Allah berfirman: 'Pergilah ke neraka, lihatlah ke neraka dan kepada apa yang telah Aku telah persiapakan untuk para calon penghuninya!' Maka dilihatlah neraka, sebagainya pengantaran sebagian yang lain. Lalu Jibril kembali dengan berita tersebut, dan berkata: "Demi keperkasaanMu, tidak ada seorang pun yang mendengar tentang neraka kemudian ia berminat memasukinya."
Kemudian Allah memerintahkan agar neraka dikelilingi dengan hal-hal yang diingini oleh hawa nafsu, kemudian Allah berfirman: 'Kembalilah ke neraka!' Jibril pun kembalike neraka, lalu berkata: 'Demi keperkasaanMu, aku khawatir tidak akan ada yang selamat dari neraka, kecuali ia pasti memasukinya.''(HR Ahmad Abu Dawud dan At-Tirmizi) 

Dalam kehidupan ini kita mempunyai banyak pilihan. Jalan mana yang hendak kita ikut. Sama ada baik atau buruk di depan sana. Jika diletak antara intan permata dan batu kerikil di hadapan mata, sudah tentu kita akan memilih intan permata kerana kita tahu bertapa bernilainya dan indahnya intan permata tersebut. Jadi mengapa tidak kita memandang untuk kehidupan akhirat kita. Keindahan dan keseronokan dunia adalah sementara. Asyik kita menikmati syurga dunia, bersambung pula pesta bahang api di akhirat. Itulah habuannya... Dan begitulah sebaliknya. Allah telah menjanjikan ganjaran atas setiap perbuatan hamba-Nya. Allah kurniakan kita akal untuk berfikir, itulah beza kita dengan binatang. Bukan mudah hendak mendapatkan syurga Allah, sebelum itu kita perlu menghadapi pelbagai ujian dan cubaan dari Allah untuk memastikan bahawa layakkah kita memasukinya. Sesungguhnya syurga adalah nikmat bahagi yang abadi. Semoga sentiasa mendapat rahmat Allah...Ya Allah teguhkanlah hati kami, berikanlah kami kekuatan untuk mengadapi segala dugaanMu, janganlah Engkau golongkan kami di dalam golongan yang lalai. Ya Allah permudahkan segala urusan di dunia dan di akhirat kami....
Jadi pilih antara syurga atau neraka....Wallahualam...
Kongsikan....sama2 saling memperingti. ♥ ♥ ♥ 


 p/s: Demi mendapatkan sesuap nasi,  perlu berjerih bermandi peluh membanting tulang. Supaya tempolok berkerocong terisi. 


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?