SOLAT SUNAT WUDHUK


Solat sunat wuduk adalah merupakan solat sunat lain. Ia disunatkan selepas seseorang mengambil wuduk. Tidak ada waktu yang ditetapkan, samaada ‎‎pagi, petang, siang ataupun malam.‎ Solat sunat ini juga tergolong kepada sembahyang ‎sunat muqayyad iaitu ‎sembahyang yang dikaitkan waktunya dengan wuduk. Dengan itu ‎Solat Sunat Wuduk ‎boleh dilakukan walaupun dalam waktu terlarang untuk melakukan ‎sembahyang sunat.‎

Dalam hal ini al-Nawawi ada menjelaskan,



Barangsiapa yang berwuduk menurut sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam lalu mengerjakan solat sunat dua rakaat maka akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu. Menurut Humran pembantu ‘Uthman, ‘Uthman pernah menceritakan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:


Bilal bin Rabah r.a. Dalam hadis riwayat al-Bukhari 4/428 [no 1149]dan Muslim 16/141 [no 6478] : Maksudnya : 

  
 "Rasulullah s.a.w bersabda kepada Bilal ketika solat Subuh: Wahai Bilal, ceritakan kepadaku dengan amalan paling baik engkau lakukan disisimu dalam Islam, Sesungguhnya aku mendengar bunyi hentakan seliparmu di hadapanku dalam Syurga. Jawab Bilal : Aku tidak melakukan sebarang amalan yang paling aku harapkan disisiku,    aku tidak bersuci (berwuduk) pada satu-satu masa waktu malam atau siang melainkan aku akan solat dengan wuduk tersebut, dengan apa yang tidak diwajibkan bagiku untuk   solat” 

Cara & Kaifiatnya melakukan sembahyang Sunat Wudhuk:

a) Lafaz Niat Solat Sunat Wudhuk: 
‎(Usalli sunnatal wudhu-a rak'ataini lillahi ta'ala ‎)‎

Ertinya: "Sahaja aku sembahyang sunat wuduk dua rakaat kerana Allah ta'ala" ‎

b) Rakaat pertama baca Al-Fatihah. Selepas itu baca surah Al-Ikhlas.

c) Rakaat  kedua baca Al-Fatihah, setelah itu baca surah Al- Nas.

 




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?