KEUTAMAAN SELAWAT NABI SAW.

Assalamualaikum sahabat…

Pengisian kali ini adalah mengenai KEUTAMAAN SELAWAT NABI SAW. Mengucapkan selawat kepada Nabi Muhammad SAW merupakan salah satu penghormatan dan kecintaan seorang muslim terhadap baginda. Selawat ke atas Rasulullah SAW ini dianjurkan di dalam  Al-Quran, sebagaimana fimanNya:

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikatnya berselawat atas Nabi (dari Allah bererti memberi rahmat dan dari malaikat bererti memohonkan ampunan) Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadaNya.”

Mencintai Nabi hendaklah kita dahulukan daripada mencintai diri sendiri dan keluarga. Dengan demikian barulah tergambar kecintaan kita terhadap Allah SWT.  Rasulullah bersabda maksudnya:

“Tidaklah, salah seorang dari kamu benar-benar beriman sebelum mencintai melebihi anaknya, orang tuanya dan manusia seluruhnya.”

Terdapat keutamaan selawat Nabi SAW, iaitu:

1)      Bersama Nabi Pada Hari Kiamat
Rasulullah SAW bersabda:
“Didiklah kepada anak-anakmu mengenai tiga perkara: Cinta kepada Nabimu, cinta kepada kepada ahli bait dan cinta membaca Al-Quran. Kerana sesungguhnya orang yang hafal Al-Quran  kelak di hari kiamat dalam  naungan  rahmat Allah di mana pada hari itu sama sekali tidak ada naungan melainkan naunganNya serta para Nabi dan pilihanNya saja.”
(Riwayat, Abu Narshr Asy Syairazi, Ad Dailami dan Ibnu Majah dari Ali ra.)

2)      Menyempurnakan Iman
Rasulullah SAW bersabda:
“Tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga aku lebih dicintai daripada dirinya sendiri, dan ahli keluargaku lebih dicintainya daripada ahlinya, anaknya cucuku lebih dicintainya daripada anak cucunya dan keturunanku lebih dicintainya daripada ia mencintai keturunannya.”
(Riwayat Thabrani dan Baihaqi Abdurrahman bin Abi Laila)

3)      Selawat Penghubung Doa
Rasulullah SAW bersabda:
“Setiap doa adalah terhalang sehingga berselawat atas nabi SAW.”
(Riwayat, Ad Dailami dari Anas ra)

4)      Memperoleh Kedudukan yang Utama
Rasulullah SAW bersabda:
“Bahawasanya seutama-utama manusia atau orang terdekat denganku pada hari kiamat adalah mereka yang lebih banyak berselawat kepadaku.”
(Riwayat An Nasa’I dan Ibnu Hibban dari Ibnu Mas’ud ra.)

5)      Diangkat Sepuluh Darjat
Rasulullah SAW bersabda :
“Sesiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat, dan Allah menghapukan sepuluh kesalahan dan mengangkat sepuluh darjat kepdanya.”  (Riwayat Ahmad, Nasa’I dan Hakim dari Anas ra.)

6)      Rasulullah Menjawab Salam Umatnya
Rasulullah SAW bersabda:
“Tiadak dari seorang yang mengucapkan salam kepadaku melainkan Allah menerima rohku  sehingga sehingga aku menjawab salam padanya.”
(Riwayat Abu Daud dari Abi Hurairah ra.)

7)      Memperoleh Syafaat Di Hari Kiamat
Rasulullah SAW bersabda:
Siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan waktu petang sepuluh kali, maka ia akan memperoleh syafaatku pada hari kiamat.”
(Riwayat, Thabrani dari Abu Darda ra.)

8)      Disampaikan Hajat
Rasulullah SAW bersabda:
Barangsiapa berselawat kepadaku dalam sehari seratus kali, maka Allah mendatangkan baginya seratus hajat, yang tujuh puluh untuk akhiratnya dan tiga puluh untuknya di dunia.”
(Riwayat, Ibnu najar dari Jabir ra.)

9)      Digembirakan Dengan Syurga
Rasulullah SAW bersabda:
“Siapa yang berselawat kepadaku dalam sehari seribu kali, maka ia tidak akan mati sehingga ia bergembirakan dengan syurga.”
(Riwayat, Abusy Syaekh dari Anas ra.)

10)   Ganjaran Selawat Kepada Nabi Yang Lain
Rasulullah SAW bersabda:
“Berselawatlah kepada para nabi Allah dan utusanNya sebagaimana kamu semua berselawat kepadaku, sebab mereka itu utusan sebagaimana aku diutus.”
(Riwayat Ahmad dan Al Khatib dari Abi Hurairah ra.)

11)   Dekat dengan Rasulullah SAW
Rasulullah SAW bersabda:
“Perbanyakkanlah membaca selawat kepadaku pada setiap hari Jumaat, sebab selawat untukku dipintakan kepadaku setiap hari Jumaat. Maka siapa yang paling banyak selawatnya kepadaku, maka ia orang yang terdekat di antara mereka kepadaku akan tingkatannya.”
(Riwayat Baihaqi dari Abu Umamah ra.)

12)   Diberi Cahaya Pada Hari Kiamat
Rasulullah SAW bersabda:
“Siapa yang berselawat kepadaku di hari Jumaat seratus kali, maka ia datang di hari kiamat dengan  cahaya. Andaikata dibagi antara makhluk semuanya maka cahaya itu akan memenuhinya.”
(Riwayat Abu Nu’aim dari Ali bin Husain ra.)

13)   Berselawat akan Sampai terus kepada Rasulullah SAW
Rasulullah SAW bersabda:
“Di mana saja kamu berada maka berselawatlah kepadaku sebab selawatmu itu akan sampaikan  kepadaku.”
(Riwayat  At Thabrani dari Husain bin Ali ra.)

14)   Dicukupkan Urusan Dunia dan Akhirat
Rasulullah SAW bersabda:
“Siapa berselawat kepadaku di sisi makamku maka aku mendengarnya. Siapa berselawat kepadaku  dari jauh, maka selawat itu diserahkan oleh satu malaikat yang menyampaikan kepadaku. Dan ia cukupkan urusan keduniaan dan akhiratnya, dan aku sebagai saksi  dan pembela baginya.
(Riwayat Baihaqi dan Al- Khatib dari Abi Hurairah ra.)

15)   Diampunkan Dosa
Rasulullah SAW bersabda:
“Siapa berselawat kepadaku pada hari Jumaat dua ratus selawat, maka diampunkan baginya dosa dua ratus tahun.”
(Riwayat Ad-Dailami dari Abi Zar ra.)

Begitulah keutamaan/kepentingannya selawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Marilah bersama-sama kita berselawat ke atas baginda Rasulullah SAW demi menambahkan kecintaan kita kepada  kekasih Allah SWT.

[Rujukan daripada Wirid & Doa Harian Dalam Seminggu oleh Muhammad Isa Selamat]




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?