Teguran/Sindiran Allah di Al Qur’an untuk Pelaut


Assalamualaikum Wr.Wb

Khusus untuk kawan-kawan pelaut yg Muslim, perhatikanlah ayat-ayat AL QUR’AN berikut ini yang menceritakan tentang BAHTERA dilautan dan tingkah laku Crew nya. Ternyata, apa yg telah kita perbuat, sedang kita kerjakan dan yg akan kita lakukan, sudah diprediksi oleh ALLAH SWT. Masih adakah diantara kita yg mengingkari Al Qur’an... ????

"Tidakkah kamu perhatikan bahwasanya kapal itu berlayar dilautan dengan nikmat ALLAH supaya ditunjukkannya kepadamu sebahagian dari bukti-bukti kekuasaaanya ?. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda-tanda bagi orang yang sabar lagi bersyukur. Dan apabila mereka dilamun ombak yang besar menggunung, mereka mendoa kepada ALLAH dengan tulus ikhlas. Maka tatkala mereka telah sampai didaratan, hanya sebahagian dari mereka yang sadar ( mawas diri ). Dan yang menyangkal ayat-ayat Kami ialah orang-orang yang tidak jujur lagi ingkar." 
( Surah Lukman ayat 31-32 ) 

"Apabila mereka naik kapal, mereka berdoa kepada Allah dengan ikhlas, tetapi setelah mereka diselamatkan Allah kedaratan, lantas mereka mempersekutukan Allah.                 
( Al Ankabuut 65 )

"ALLAH yang menundukkan ( menyerahkan ) lautan untuk kepentinganmu, supaya kapal-kapal dapat berlayar dilautan itu dengan izinNYA. Dan mudah-mudahan kamu bersyukur." ( Al Jaatsiah 12 ) 

"Dan diantara tanda-tanda Kekuasaan ALLAH ialah kapal - kapal yang berlayar dilautan seperti gunung-gunung. Jika Dia menghendaki, Dia akan menenangkan angin, maka jadilah kapal-kapal itu terhenti di permukaan laut. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaannya) bagi setiap orang yang banyak bersabar dan banyak bersyukur, atau kapal-kapal itu dibinasakan-Nya karena perbuatan mereka atau Dia memberi maaf sebagian besar (dari mereka)." ( Asy Syuura 32, 33, 34 ) 

"Dan kepunyaanNYAlah bahtera – bahtera yang berlayar dilautan laksana gunung gunung." 
( AR Rahman 24 )
 

"Maka mereka mendustakan Nuh. Kemudian kami selamatkan dia dan orang yang bersamanya didalam bahtera. Dan kami tenggelamkan orang yang mendustakan ayat-ayat kami. Sesungguhnya mereka kaum yang buta mata hatinya." ( AL a’raaf 64 ) 

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah dikirimkannya angin membawa berita gembira untuk menyampaikan rahmatNYA kepadamu, untuk memudahkan kapal berlayar dengan aturanNYA, supaya kamu dapat mencari rezekiNYA dan supaya kamu bersyukur." ( Ar Ruum ayat 46 )


Juga di ayat-ayat berikut ini:

Yunus 22, 23, 73 / Huud 37, 38, 39,40,41, 42 / AL Hajj 65
Al Mukminun 27 / Faathir 12 /
Al Mukmin 80 / Yasiin 41, 42, 43, 44 / Al Qomar 13,14 /
An Nahl 14 / Al Israa 66



p/s:  Doa iringan buat para pelaut,
semoga sentiasa selamat dalam meredah samudera dan
 tabah dalam menghadapi pelbagai dugaan yang datang melanda.
 Terutamanya buat si dia yang jauh di mata....


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?