Cara bertayammum
Tayammum antara salah satu kemudahan yang telah Allah berikan pada hambaNya. Sungguh Allah Maha Tahu, jadi Dia telah menyediakan cara yang sebaiknya untuk mengharuskan kita melakukan ibadah tanpa sebarang kesulitan. Oleh itu, tiadalah alasan untuk katakan sakit/cedera atau tiada air bagi mengelak atau melengah-lengahkan untuk mendirikan ibadah solat. Solat itu wajib kita dirikan walau dalam apa keadaanpun. Untuk melakukan ibadah solat perlulah berwudhu dahulu. Disebabkan kesulitan yang dialami untuk membolehkan kita berwudhu maka adalah tayammum ni sebagai jalan penyelesaian. So, mari kita lihat apa sebenarnya tayammum dan tatacaranya... (^_^)
A. Erti Tayammum
Tayammum
dari segi bahasa ialah qasad (mensahajakan). Tayammum ialah suatu kemudahan
yang diberikan oleh Allah S.W.T. kepada umat Islam untuk dilakukan semasa
menghadapi keadaan yang menghalang daripada berwudu’ atau mandi wajib disebabkan
ketiadaan air atau kerana sakit bagi mengharuskan melakukan ibadah.
Tayammum
pada syara’ ialah menyapu muka dan kedua
belah tangan meliputi siku dengan debu tanah yang bersih mengikut syarat-syarat
yang tertentu. Ia difardukan sebagai ganti wudu’
atau mandi wajib .
B.
Dalil Perintah Tayammum
Kemudahan
tayammum menunjukkan
bahawa sembahyang lima waktu sehari semalam wajib dikerjakan oleh setiap orang
Islam sekalipun mereka sedang sakit atau dalam ketiadaan air untuk bersuci dari
hadas kecil atau hadas besar.
Maksud Hadis :
Dari
Huzaifah r.a, katanya : Rasulullah s.a.w bersabda: …..dan (di antara
keistimewaan yang diberikan Allah Taala kepada kami ialah) dijadikan bumi ini seluruhnya
sebagai tempat sembahyang untuk kami, dan tanahnya pula dijadikan untuk kami
sebagai alat untuk bersuci apabila kami tidak mendapat air.
(
Riwayat Muslim )
Hadis
ini menyatakan sebahagian dari keistimewaan dan kemudahan beribadat yang
diberikan oleh Allah S.W.T. kepada junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. dan
umatnya berbanding dengan nabi-nabi terdahulu dan umat mereka masing-masing.
C.
Sebab-sebab
Diharuskan Bertayammum
i. Apabila tiada
air atau ada air tetapi hanya mencukupi untuk keperluan makan
minum.
ii. Tidak dapat
menggunakan air disebabkan penyakit yang dihidapi atau
merbahaya bila dikenakan air.
iii. Apabila
penggunaan air boleh membahayakan kesihatan dan nyawa.
D.
Bahan Untuk Bertayammum
Debu tanah yang
bersih ialah:
i.
Tanah dalam
pelbagai warna seperti merah atau hitam. Sekiranya bercampur pasir mesti
mengandungi kandungan debu.
ii.
Tidak
dikategorikan sebagai abu.
iii.
Suci dan tidak
bernajis.
iv.
Tidak musta’mal.
v.
Tidak bercampur
tepung atau kapur atau pasir yang tidak berdebu.
Tidak boleh bertayammum dengan menepuk
meja atau dinding kerana tidak mengandungi debu tanah.
E.
Hikmah Bertayammum
Memberi kemudahan
dalam mengerjakan ibadah ketika tidak dapat menggunakan air
atau ketiadaan air.
F.
Syarat-Syarat Sah
Bertayammum
i.
Menghilangkan
najis terlebih dahulu.
ii.
Tanah debu yang
suci.
iii.
Bukan dari debu
tanah yang musta’mal (yang telah digunakan).
iv.
Ada qasad / niat penggunaan
tanah.
v.
Menyapu muka dan
dua tangan hingga ke siku dengan dua kali tepuk. Tepukan pertama bagi muka dan
tepukan kedua bagi tangan.
vi.
Pastikan terlebih
dahulu arah kiblat.
vii.
Bertayammum apabila telah
masuk waktu solat sahaja.
viii.
Satu tayammum bagi satu solat
fardu dan beberapa solat sunat.
G.
Rukun Tayammum
i.
Berniat ketika
memindahkan debu sehingga menyentuh sebahagian muka. Sahaja aku bertayammum kerana mengharuskan fardu sembahyang kerana
Allah Ta’ala .
ii.
Menyapu Muka.
iii.
Menyapu Tangan.
iv.
Tertib.
H.
Cara Bertayammum
ii. Berniat : Sahaja aku bertayammum kerana mengharuskan fardu sembahyang kerana Allah Ta’ala. Masa niat : Ketika
mula memindahkan debu dan sehingga menyentuh sebahagian muka.
iii. Menyapu muka.
iv. Selesai menyapu
muka.
v. Menepuk dua
tangan ke debu pada kali kedua untuk menyapu tangan. (Sebelum menepuk kedua tapak tangan kali kedua, hendaklah dibersihkan kedua tapak tangan terlebih
dahulu dari debu tanah yang telah digunakan).
vi.
Menyapu tangan
kanan dari belakang tapak tangan kanan dengan empat perut jari tangan kiri dari
hujung jari (selain ibu jari) hingga naik ke siku.
vii.
Menyapu tangan kanan
dari siku hingga ke hujung ibu jari.
viii. Menyapu tangan
kiri dari belakang tapak tangan dengan empat perut jari tangan kanan (selain ibu
jari) dari hujung jari hingga ke siku.
ix.
Menyapu tangan
kiri dari siku hingga ke hujung ibu jari.
Catatan:
(a)
Untuk menyapu tangan , wajib ditanggalkan cincin , jam tangan dan gelang sekiranya
debu tidak sampai di bawahnya. Jika sampai debu, maka sunat sahaja menanggalkannya.
(b) Sunat
menipiskan debu tanah pada tapak tangan sebelum disapukan
ke anggota tayammum.
I.
Perkara-Perkara
Sunat Semasa Bertayammum
i.
Membaca بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم ketika mula
menepuk.
ii.
Menyapu muka dari
atas ke bawah.
iii.
Mendahulukan
menyapu tangan kanan dari kiri.
iv.
Menipiskan
penggunaan debu seperti dengan cara menepuk dua tepi tangannya.
v.
Menjarangkan anak
jari ketika menepuk debu.
vi.
Menyelati
anak-anak jari jika debu telah mengenai di antara anak-anak jarinya. Jika tidak
mengenai debu di antaranya wajiblah diselati.
vii.
Jangan
diangkatkan tangan ketika menyapu kecuali telah sempurna menyapunya.
viii.
Mengadap kiblat.
ix.
Melebihi sapuan
daripada bahagian yang wajib disapunya.
x.
Sunat
menanggalkan cincin yang dipakai bagi tepukan yang pertama.
xi.
Membaca doa wudu’ setelah selesai tayammum.
xii.
Tidak menyapu
lebih daripada sekali.
xiii.
Menghilangkan
saki baki debu tanah yang disapu pada anggota tayammum
pada telapak tangan.
xiv.
Mendahulukan
menyapu tangan kanan dari yang kiri.
xv.
Melakukannya
dengan berturut-turut.
J. Perkara-Perkara Yang Membatalkan Tayammum.
i.
Apabila berlaku
salah satu perkara yang membatalkan wudu’.
ii.
Air diperolehi
sebelum memulakan sembahyang bagi mereka yang bertayammum
kerana ketiadaan air.
iii.
Hilangnya
merbahaya kerana sakit atau sebagainya.
Ulasan
Catat Ulasan