Adab Terhadap Ibu Bapa

Seorang datang menghadap Rasulullah saw dan bertanya:
"Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku perlakukan dengan baik? Rasulullah menjawab yang bermaksud: “Ibumu.” Dia bertanya lagi: Kemudian siapa?” Rasulullah menjawab: “Kemudian Ibumu.” Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?” Rasulullah menjawab: “Kemudian Ibumu.” Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?” Rasulullah menjawab lagi: “Kemudian ayahmu.” (Riwayat Muslim)




Adab terhadap ibu bapaTerdapatnya dasar-dasar yang ditetepkan adab terhadap ibu bapa, antaranya:
  • Taai perintah ibu bapa kita dengan saksama.
  • Segera menjawab panggilan mereka.
  • Tidak bermuka masam dalam apa jua keadaan.
  • Tidak keluar ke rumah tanpa izin mereka.
  • Tidak membat keputusan kecualai setelah mendapat izin daripada mereka.
  • Memberikan hadiah kepada mereka pada waktu-waktu tertentu.
  • Memuliakan sahabat mereka.
  • Sabar ketika menjaga mereka jika mereka telah lanjut usia.

Tidak perlu gundah gulana dan bingung jika kita pernah bersikap buruk terhadap ibu bapa kita. Segera bertaubat dan kembali kepada Allah swt.

Firman Allah, bermaksud: Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri sendiri mereka, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah al-Zumar:53)

Bertaubatlah dan lakukan kebaikan kepada ibu bapa kita. Hendaklah kita menjada silaturrahim antara dengan keluarga terdekat, nescaya keluarganya akan mencintainya, dperluaskan rezekinya, ditambah umurnya, dan Allah memasukkannya ke dalam syurga yang dijanjikanNya.

Ingatlah wahai sahabat, sehebat  manapun kejayaan kita hubungan dengan ibu bapa mesti dijunjung ingatan. Letakkan dikedudukan tertinggi setelah cinta pada Allah dan rasul kerana sehebat manapun kita menongkah dunia, tidak termampu untuk kita membalas jasa dan tiap titis peluh ibu bapa kita ini untuk membesarkan  dan memberi keselesaan kepada kita.

Ikhlaslah sepenuh hati tanpa meminta balasan, kelak berhadapan Allah swt, InsyaAllah kita dimasukkan ke dalam golongan yang memlakukan kebaikan dan kebajikan. Wallahu a’alm.

   p/s:Tanpa sedar doa ibubapa kitalah yang menjadi kekuatan untuk kita m'hadapi kehidupan ini....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?