Segalanya Pasti Terungkai


Allah, Dzat yang Maha Adil,
Mati itu pasti, Kebangkitan semula itu juga pasti,
Sama-sama kita menuju…
Berkumpul di sana…
Tiada apa yang terselindung,
Segalanya pasti terungkap…

Diri terinaya, tidak mampu melawan bagaikan tiada kuasa..mulut bagaikan terkunci, namun hati merintih. Kaki melangkah menggagahkan diri berjalan menyusuri denai kehidupan. Apalah daya selain menerima dengan redha terdapat hikmah di balik semua. Jika bukan di dunia, akhirat lah jawapannya.

Ini semua ujian, ujian, ujian, ujian… Allah menguji hambanya.
Kezaliman apakah ini? Manusia menzalimi manusia, tidak berperikemanusiaan!!!… Sanggupkah? Tidak berhati perut!!! Masing-masing melakukan dengan kepentingan yang tersendiri tanpa memikirkan orang lain. Tidak takutkah mereka dengan azab seksa Allah…Sedangakan ditimpa musibah sudah rasa tidak mahu hidup inikan pula keadaannya balasan Allah di akhirat kelak. Sungguh dasyat dan tidak terperi. Mana mahu lari. Hidup di dunia hanya sementara sebaliknya akhirat itu abadi.

“Kami akan memasang timbangan yang adil kelak pada Kiamat, maka (pada hari itu) tidak ada seorang pun yang akan dizalimi barang sedikitpun. Meskipun (amalnya) hanya seberat biji sawi, Kami akan memberi balasannya. Cukuplah Kami sebagai Pembuat penghintungan. (Al-Anbiya’: 47)

Jelaslah bahawa walau seberat biji sawi sekalipun amalannya pasti akan menerima habuannya. Jadi janganlah gusar akan rasa diri terinaya oleh mereka yang iring hati.. YAKINLAH bahawa Allah itu Maha Adil. Maha berkuasa lagi Maha Mengetahui.


p/s: Melihat kekejaman dunia....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AYAT LIMA Pendinding Diri

SABAR ITU INDAH

Percaya atau tidak, perbuatan geletek boleh membunuh?